Studerende fra Musikterapi vandt Innovationspris for en opfindelse, der kan forvandle støj til musik

Lagt online: 14.06.2022

Humaniorastuderende kan i høj grad være innovative. Det viste dette års Health Hub Innovation Award på Aalborg Universitet, der blandt de fem bedste idéer til at forbedre sundheden havde forslag fra både studerende på musikterapi og kommunikation og digitale medier. De musikterapistuderende gik med både publikumsprisen og andenpladsen for deres idé til - og præsentation af ’Denoiser’.

Lagt online: 14.06.2022

Af Susanne Togeby, Institut for Kommunikation og Psykologi. Foto: Heidi Nørgaard Jensen, AAU Innovation.

Støj på hospitalet er et voksende problem for både patienter og ansatte. Det kan være lyde fra alarmer, telefoner eller snak, og støjen kan føre til blandt andet stress, uro og udbrændthed. Men tænk nu, hvis man kunne eliminere lyden, uden at brugeren bliver isoleret i sin egen boble, som man gør med et headset? Det var denne udfordring, der fik to musikterapistuderende, Cilla Jepsen og Mindaugas Dambrauskas, på sporet af en ny opfindelse, nemlig Denoiser, som eliminerer støjen ved at tilsætte musik, som er i sync med støjen. De to musikterapistuderende fortæller:

- Ideen til Denioser opstod, da vi opholdt os ved siden af en byggeplads. Den dumpe lyd af pilotering blev ved og ved. Men den var også rytmisk. Vi tilsatte mere rytme. Og andre instrumenter. Og så blev larmen til musik.

Vandt både Publikumsprisen og andenpladsen for deres nyskabende idé og præsentation

Cilla Jepsen og Mindaugas Dambrauskas præsenterede Denoiser ved Health HUB Innovation Award 2022 d. 9. juni 2022, og dommerne var så imponerede over nyhedsværdien og idéen om at bruge støj til noget positivt, at de tildelte andenpladsen og en gevinst på 5000 kr. til de to musikterapistuderende.

Men ikke nok med det: Publikum var også begejstrede over selve præsentationen af idéen, også kaldet pitchet, hvor de to studerende optrådte som menneskelig beatbox for at illustrere transformationen fra støj til musik, og det førte til, at Cilla og Mindaugas også vandt årets publikumspris.

Det fysiske apparat er endnu ikke udviklet, men de to studerende har testet idéen med lyde fra hospitalet og fandt, at deres opfindelse førte til, at brugerne blev mere afslappede, mindre udmattede og ikke blev så forstyrret af støjen. Og så peger de på, at opfindelsen også vil virke i mange andre miljøer som fx kontorer, tandlæger eller endda i hjemmet.

Flere gode idéer fra humanistiske studerende

Blandt de fem finalister var Tina Rasmussen fra 4. semester kommunikation og digitale medier. Tina præsenterede idéen til en app og en panikknap, som kan øge trygheden for unge kvinde, der er bange for at gå alene hjem – og deres pårørende.

Sidste års vinder af Health HUB Innovation Award, Daniel Nielsen, der er kandidat i interaktive digitale medier, var inviteret til dette års prisuddeling, hvor han fortalte om, hvordan det at vinde prisen havde forandret hans liv. Daniel valgte at springe ud som iværksætter i stedet for at takke ja til et 9-17-job.

Cilla Jepsen, cilla.jepsen@gmail.com

Mindaugas Dambrauskas, mdambr18@student.aau.dk