Spring til indhold
Forside

Aalborg Universitet, Sydhavnen

Konference

Spil og designtænkning i dansk, matematik og naturfag

Savner du inspiration og forskningsbaseret viden om, hvordan elever kan arbejde med spil og designtænkning i dansk, matematik og naturfag? Så er den her gratis konference noget for dig!

Aalborg Universitet, Sydhavnen

A C Meyers Vænge 15, 2450 København SV
Lokale 1.001a og 1.001b

  • 01.06.2023 Kl. 09:30 - 16:00

  • Lærere, studerende, pædagogiske konsulenter, læreruddannere, forskere, virksomheder

  • Dansk

  • On location

Lukket for tilmelding

Aalborg Universitet, Sydhavnen

A C Meyers Vænge 15, 2450 København SV
Lokale 1.001a og 1.001b

01.06.2023 Kl. 09:30 - 16:0001.06.2023 Kl. 09:30 - 16:00

Dansk

On location

Lukket for tilmelding

Konference

Spil og designtænkning i dansk, matematik og naturfag

Savner du inspiration og forskningsbaseret viden om, hvordan elever kan arbejde med spil og designtænkning i dansk, matematik og naturfag? Så er den her gratis konference noget for dig!

Aalborg Universitet, Sydhavnen

A C Meyers Vænge 15, 2450 København SV
Lokale 1.001a og 1.001b

  • 01.06.2023 Kl. 09:30 - 16:00

  • Lærere, studerende, pædagogiske konsulenter, læreruddannere, forskere, virksomheder

  • Dansk

  • On location

Lukket for tilmelding

Aalborg Universitet, Sydhavnen

A C Meyers Vænge 15, 2450 København SV
Lokale 1.001a og 1.001b

01.06.2023 Kl. 09:30 - 16:0001.06.2023 Kl. 09:30 - 16:00

Dansk

On location

Lukket for tilmelding

Der er ikke flere ledige pladser på konferencen, og der er derfor lukket for tilmelding. 

Konferencen veksler mellem workshops der undersøger konkrete faglige forløb og præsentationer af forskningsresultater fra GBL21 (Game-Based Learning in the 21st Century) projektet, der har involveret lærere og elever i 5.-8. klasse fra 40 skoler over hele landet. Projektet har haft fokus på at udvikle elevernes designkompetencer gennem at omforme analoge og digitale spilredskaber som en del af at håndtere faglige udfordringer i dansk, matematik og naturfag.

GBL21 projektet er finansieret af InnovationsFonden og involverer universiteter (AAU og AU), UC’er (KP, NVL, VIA) samt virksomheder (Alinea og Uvdata).

Både deltagelse i konferencen og adgang til de præsenterede forløb/materialer er gratis.

Ved tilmelding skal du vælge en af følgende faglige workshops:

  1. Dansk
  2. Matematik
  3. Naturfag

Program

9:00 Kaffe og registrering
9:30 Introduktion til GBL21: spil, fag og designtænkning (Thorkild Hanghøj og Stine Ejsing-Duun, AAU)
10:00

Workshop i faglige spor - med fokus på udvalgte GBL21 forløb

  • Spil og designtænkning i dansk. Tovholdere: Thorkild Hanghøj (AAU) og Lise Dissing Møller (KP)
  • Spil og designtænkning i matematik. Tovholdere: Charlotte Krog Skott (Absalon) og Erik Ottar Jensen (AAU)
  • Spil og designtænkning i naturfag. Tovholdere: Birgitte Lund Nielsen (VIA) og Annette Nielsen (KP)
12:00 Opsamling - hvad skete der på workshops?
12:15 Frokost
13:00

Resultater fra den kvantitative undersøgelse (Jeppe Bundsgaard, AU og Thorkild Hanghøj, AAU)

  • Fagpraksisser: Hvad oplever elever og lærere, at der sker i den faglige undervisning?
  • Spilvaner: Hvad spiller elever i fritiden og i skolen?
  • Designkompetencer: Hvad er elevers evne til at generere idéer, planlægge designprocesser, tage modtagerens perspektiv og konstruere modeller?
13:45 Diskussion på tværs
14:00 Kvalitative studier: Dansk (Jesper Bremholm og Peter Heller Lützen, NVL)
14:15 Kvalitative studier: Matematik (Erik Ottar Jensen, AAU og Charlotte Krog Skott, Absalon)
14:30 Diskussion på tværs
14:45 Pause
15:00 Idéudvikling som kreativ og dialogisk process (Kristine Kabel, AU og Lene Storgaard Brok, NVL)
15:15  Et lærerperspektiv på projektet (Birgitte Lund Nielsen, VIA)
15:30  Diskussion på tværs
15:45 Fremadrettet - Hvad skal der ske nu?
16:00 Afrunding

 

Derefter reception og stand up om spil ved Mads Brynnum.