Aalborg Universitet
Ph.d.-forsvar ved Wilma Walther-Hansen

Aalborg Universitet
Forsvaret er åbent for alle – både fysisk på adressen og online, og man behøver ikke at tilmelde sig.
Adresse: Rum 4.105 (Stueetage), Rendsburggade 14, 9000 Aalborg
Online-adgang:
https://aaudk.zoom.us/j/62625258859
Møde-ID: 626 2525 8859
Kode: 021782
01.04.2025 Kl. 13:00 - 16:00
Dansk
Hybrid
Aalborg Universitet
Forsvaret er åbent for alle – både fysisk på adressen og online, og man behøver ikke at tilmelde sig.
Adresse: Rum 4.105 (Stueetage), Rendsburggade 14, 9000 Aalborg
Online-adgang:
https://aaudk.zoom.us/j/62625258859
Møde-ID: 626 2525 8859
Kode: 021782
01.04.2025 Kl. 13:00 - 16:00
Dansk
Hybrid
Aalborg Universitet
Ph.d.-forsvar ved Wilma Walther-Hansen

Aalborg Universitet
Forsvaret er åbent for alle – både fysisk på adressen og online, og man behøver ikke at tilmelde sig.
Adresse: Rum 4.105 (Stueetage), Rendsburggade 14, 9000 Aalborg
Online-adgang:
https://aaudk.zoom.us/j/62625258859
Møde-ID: 626 2525 8859
Kode: 021782
01.04.2025 Kl. 13:00 - 16:00
Dansk
Hybrid
Aalborg Universitet
Forsvaret er åbent for alle – både fysisk på adressen og online, og man behøver ikke at tilmelde sig.
Adresse: Rum 4.105 (Stueetage), Rendsburggade 14, 9000 Aalborg
Online-adgang:
https://aaudk.zoom.us/j/62625258859
Møde-ID: 626 2525 8859
Kode: 021782
01.04.2025 Kl. 13:00 - 16:00
Dansk
Hybrid
Ph.d.-forsvar: "Jeg føler mig som en firkant blandt cirkler"
Deltagere
- Noomi Matthiesen, Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet
- (Forkvinde)
- Dina von Heimburg, Department of Education and Lifelong Learning, Norwegian
- University of Science and Technology (NTNU)
- Jacob Klitmøller, Psykologisk Institut, Aarhus Universitetpunkt
- Hovedvejleder: Lektor Thomas Szulevicz, AAU
- Bivejleder: Docent Susanne Dau, UCN
- Sarah Kirkegaard Jensen, Institut for Kommunikation og Psykologi
Denne ph.d.-afhandling undersøger forebyggelse af skolefravær i klassefællesskab og læringsmiljø. Undersøgelsen er foretaget gennem elevers perspektiver på barrierer og betingelser for skoletilhør, samt interviews med skoleprofessionelle om skolefravær. Desuden er der foretaget deltagende observationer i to mellemtrinsklasser på to forskellige folkeskoler i Danmark. Det empiriske materiale er analyseret gennem en hermeneutisk-fænomnologisk metodologisk tilgang og der er benyttet kvalitative og kunstbaserede metoder igennem processen.
I afhandlingen diskuteres det, hvorledes forebyggelse af skolefravær har en sammenhæng med resonante læringsmiljøer og læreres faglige kompetencer indenfor pædagogisk takt og kritisk selvrefleksiv praksis.
Afhandlingen er artikelbaseret og indeholder fire artikler. Første artikel med titlen: How Rounders Revealed Group Dynamics in a Fifth-Grade Class. A Methodological Exploration of the Possibilities for Preventing School Attendance Problems by Setting the Classroom Community into Play and Assessing Group Dynamics analyserer potentialet for at forebygge skolefravær (skoleeksklusion) gennem formativ evaluering af gruppedynamikker der viser sig gennem legende aktiviteter. Artiklen foreslår en metodisk tilgang til at arbejde forebyggende med skolefravær i læringsmiljøet. Anden artikel med titlen: What if School was Different from Today? Ruptured Educational Structures as Catalysts: Preventing School Attendance Problems through Pedagogical Tact within Resonant Learning Environments diskuterer skolefravær (skoledeltagelsesproblemer) som et situeret pædagogisk fænomen og introducerer kollektiv transformativ agens som en didaktisk kategori. Artiklen fremhæver vigtigheden af kritisk refleksion over uddannelsesstrukturer og forbinder begreberne pædagogisk takt og resonans med betingelser og barrierer for skoledeltagelsesmuligheder. I artikel tre, som har titlen: Being a square among circles - the role of Hope in expanding the conceptualization of school attendance problems: a poetic inquiry approach using qualitative interviews with youth fokuseres der på håb som pædagogisk praksis i forebyggelsen af skoledeltagelsesproblemer. Gennem poetiseringer af interviews med unge med erfaringer med skolefravær, understreger artiklen vigtigheden af at skabe samarbejdsstier mellem aktører og se skolefravær som en muligt (stille) oprør mod fremmedgørende læringsmiljøer. Fjerde og sidste artikel med titlen: Hvorfor smed Esther digtet i skraldespanden? Viden om forebyggelse af skolefravær gennem kvalitative og kunstbaserede analyser af elevperspektiver på barrierer og betingelser for skoletilhør præsenterer et casestudie med en pige som har oplevet skolefravær og det diskuteres, hvordan et æstetisk blik som teori og praksis kan skabe et spændingsfelt som kan drive viden om handlemuligheder fremad og samtidig udvikle viden om forebyggelsesdimensionen. Desuden udforsker artiklen etiske dimensioner ved inddragelse af kunstbaserede analyser af elevperspektiver på skolefravær.
13.00
13.45
Ph.d.-forsvaret starter
Rum 4.105 (Stueetage), Rendsburggade 14, 9000 Aalborg
Velkomst og introduktion ved forsvarets ordstyrer
Ph.d.-forelæsning ved Wilma Walther-Hansen
13.45
14.00
Pause (15 minutter)
14.00
16.00
Spørgsmål
Spørgsmål fra bedømmelseskomiteen (30 minutter til hver bedømmer)
Spørgsmål fra publikum
16.00
Ph.d.-forsvaret slutter
Bedømmelseskomiteen mødes for at færdiggøre bedømmelsesrapporten og returnerer
til forsvarslokalet for at præsentere den endelige bedømmelse
Reception udenfor lokalet