Nyt banebrydende VR-spil til blinde

Lagt online: 08.11.2023

Søren Jensen har som blind følt sig forbigået, når det kommer til computerspil. Nu har Gustav Dalsgaard og to andre kandidatstuderende fra Aalborg Universitet lavet et VR-spil for blinde.

Virtual Reality er ikke længere kun for de seende, men nu også for de blinde. Tre kandidatstuderende fra Aalborg Universitet har udviklet VR-spillet ”Hot Potato”, hvor blinde, med et par VR-briller, et sæt hovedtelefoner og en controller i hver hånd, kan få fornemmelsen af at befinde sig i en anden verden.

Nyt banebrydende VR-spil til blinde

Lagt online: 08.11.2023

Af Lilla Bogø Rasmussen, Kommunikation og Public Affairs

Spillet ”Hot Potato” er udviklet i samarbejde med Søren Jensen, som er blind.

”Jeg har aldrig prøvet noget lignende! Jeg kommer ind i en verden, hvor jeg har fuld kontrol”, siger Søren Jensen, som ellers føler sig forbigået i udviklingen af digitale spil.

Spillet er ifølge de tre kandidatstuderende nytænkende og unikt, fordi det trækker på alle andre elementer ved VR, end det visuelle. Her er der særligt fokus på 3D-lyd, hvor den blinde, ved hjælp af lydstimuli, kan bevæge sig i den rigtige retning. Derudover kan den blinde høre forskellige ting, alt efter, hvilken retning hovedet drejes.

Spillet giver mig en utrolig realistisk og rummelig fornemmelse. Det er banebrydende.

Søren Jensen

I Danmark er der cirka 30.000 med et synshandicap. De tre kandidatstuderende, hvis fokus har været at øge blindes livskvalitet, ser mange muligheder i VR.

”Vi har jo bevist at blinde, ved hjælp af lyd og vibrationer, kan navigere og interagere med et objekt. Det kan bruges fremadrettet både i forhold til underholdning og læring”, siger kandidatstuderende Maja Østergaard.

Spillet kræver bevægelse og interaktion, hvilket er unikt og imponerende for Søren Jensen, da han hidtil kun har siddet stille, når han har spillet digitale spil. Han anede slet ikke, at den virtuelle verden fandtes.

”Spillet giver mig en utrolig realistisk og rummelig fornemmelse. Det er banebrydende”, fortæller Søren Jensen.

Læs mere om VR til blinde på dr.dk:

Computerspil for blinde: Virtual Reality giver Nicolai muligheden for at 'se'

Kontaktoplysninger