Klassisk musik på hospitalet giver ro, glæde og energi

Lagt online: 14.09.2022

Levende koncerter på hospitalsafdelinger anbefales som et fast indslag til gavn for patienter, pårørende og personale efter pilotprojekt udført på Aalborg Universitet. Rapporten peger også på behovet for en større og mere dybdegående undersøgelse.

Klassisk musik på hospitalet giver ro, glæde og energi

Lagt online: 14.09.2022

Bolette Daniels Beck

En undersøgelse af 48 patienters oplevelse af levende klassiske kammermusikkoncerter under deres indlæggelse på to forskellige afdelinger på Herning Regionshospital viser, at musikken bringer ro og øget energi til patienterne. Undersøgelsen er foretaget af Bolette Daniels Beck, der er lektor på Institut for Kommunikation og Psykolog. Hun siger:

- Undersøgelsen viser, at patienterne værdsatte musikken og dens skønhed og oplevede, at musikken gav mere ro og et forbedret stemningsleje. Mange af patienterne på både onkologisk og særlig på obstetrisk afdeling fik nogle særdeles positive og givende oplevelser, som jeg antager, har påvirket hele hospitalsoplevelsen positivt. Evalueringen viser også en forbedring af patienternes stresstilstand og humør på obstetrisk afdeling.

Pilotundersøgelsen af patienternes oplevelse af levende klassiske koncerter peger på, at brug af musik og andre kunstarter i hospitalsmiljøet er til gavn for patienternes psykiske helbredstilstand. Der er derfor brug for en større og mere dybdegående undersøgelse af både patienters, pårørendes og ansattes oplevelser, forklarer Bolette Daniels Beck.

Med baggrund i tidligere forskning, der viser, at levende musik virker positivt på både angst og stress, anbefaler Bolette Daniels Beck, at langt flere patienter på de danske hospitaler får mulighed for at opleve levende musik, som kan sidde tilbage i kroppen længe efter at musikerne er gået. Bolette Daniels Beck anbefaler også, at alle patienter får adgang til musiklytning og musikterapi, der ligeledes hjælper til at regulere angst og stress, som del af standardbehandlingen under deres indlæggelse.

Hent rapporten

For yderligere information