Herunder ses eksempler på forskningsprojekter. Se en samlet liste over Institut for Kommunikations forskningsprojekter i VBN.
Forskningsprojekter
Eksempler på forskningsprojekter
-
Health, Engineering, Art, Robots & Technology (HEART)
Health, Engineering, Art, Robots, & Technology (HEART) is an innovative and highly interdisciplinary project that develops new approaches to strengthen mental health and improve well-being for patients experiencing symptoms of depression, anxiety and stress using socially assistive robots.
-
Musik og demens
Dette projekt undersøger brugen af sang og musik som kommunikativ interventionsform overfor personer med demens. Afsættet er en overbevisning om, at det kan være med til, at ”mødet” mellem personer med demens og sundhedspersonale kan håndteres på en værdig og respektfuld måde.
-
Sorgens kultur
I dette forskningscenter vil vi undersøge sorgerfaringer specifikt, men også de kulturelle rammer og forestillinger om lykke og lidelse, som sorg udspiller sig indenfor i vores tid.
-
Humanomics Research Centre
Humanomics is a meta-research unit focused on studying the academic and societal networks of humanities scholarship and beyond.
-
Spilbaseret læring i det 21. århundrede
GBL 21 er et forskningsprojekt, der sætter fokus på at anvende spil i undervisningen.
-
Responsible Impact - ReAct
Responsible Impact er et medarbejderinddragelsesprojekt, der har til formål at udvikle nye værktøjer til at registre og analysere gennemslagskraften af instituttets forskning.
-
Technologies to move
‘Technologies to move’-projektet beskæftiger sig med teknologier, som kan hjælpe mennesker med erhvervet hjerneskade til at bliver mobile, og især at genvinde evnen til at gå. Derfor igangsattes et brugercentreret, videoetnografisk udviklingsstudie af den praktiske brug af ganghjælpemidler i private og institutionelle rammer.
-
Invio – Innovationsnetværk for oplevelsesøkonomi
Invio er et innovationsnetværk for oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling og fungerer tillige som en klyngeorganisation for de danske oplevelseserhverv inden for events, attraktioner, gastronomi og turisme.
-
Undringsdrevet innovation i Vejle Kommune
Dette fænomenologisk orienterede aktionsforskningsprojekt inddrager udvalgte medarbejdergrupper i Vejle Kommune for at undersøge, hvilken betydning evnen til at undre sig har for innovationsprocessen.
-
Læseleg - følgeforskning
-
Mobile oplevelser
-
geminoid.dk
-
Klinisk Anvendelighed af ”Assessment of Parenting Competencies” (APC)
-
Lyd og bio-feedback i spil
-
Inklusion og eksklusion i sociale praksisser
-
Oplevelseskommunikation
-
Telepresence som didaktisk praksis
-
Politisering af videnskaben – videnskabeliggørelsen af politik?