Spring til indhold

CEDOMUS

Musikterapi med mennesker med Rett syndrom

Nationellt Center för Rett syndrom & närliggande diagnoser
Redaktør, Ulla Holck, ph.d. & lektor

CEDOMUS

Musikterapi med mennesker med Rett syndrom

Nationellt Center för Rett syndrom & närliggande diagnoser

Publikationer om Musikterapi og Rett Syndrom

Intro

Rett syndrom er en neurologisk udviklingsforstyrrelse, der skyldes en genetisk mutation, som påvirker den centrale kontrol af det autonome nervesystem. Syndromet opdages som regel i 6-18 måneders alderen, det rammer oftest piger og giver svære motoriske og kommunikative vanskeligheder.

Musik

Mennesker med Rett syndrom holder ofte af musik, de har deres favoritmusik, og den varierer over tid på samme måde som hos andre. Pga. de svære kommunikative vanskeligheder kommer musik til at spille en særlig markant rolle, og pårørende afspiller ofte musik i situationer, hvor de ønsker at skabe kontakt eller omvendt berolige i forbindelse med potentielt ubehagelige situationer (lægebesøg etc.).

En neurofysiologisk undersøgelse viser dog, at musik, der umiddelbart vækker glæde, kán give ubehag efter nogle minutter pga. hjernestammes nedsatte evne til at regulere arousalniveauet. Derfor skal man være opmærksom på ændringer i ansigtsudtryk, der kan tyde på overstimulering.

Kilder:

Musikterapi

I musikterapi spiller og synger musikterapeuten med klienten, hvilket giver mulighed for at regulere spændingsniveauet løbende. Med musikalsk-dynamiske midler kan der skabes øget opmærksomhed og delt humor, men det er også muligt at skabe mere rolige passager i samme øjeblik, der er brug for det.

Musikterapi skaber således mulighed for kommunikation og læring. Et effektstudie med piger med Rett Syndrom viste, at det ikke blot var muligt at fastholde pigernes opmærksomhed vha. kendte sange, men at de som følge af musikterapien udviklede en taktik til at vælge, hvilken sang de helst ville have sunget. Musikterapeuten anvendte pludselige pauser eller sjove vokallyde som fx efterlignede lyden fra en togfløjte. I starten grinede pigerne umiddelbart efter den musikalsk-dynamiske overraskelse, men efterhånden som forløbet skred frem begyndte de at smågrine umiddelbart inden stedet i sangen (forventning om ’overraskelse’), og grinede derefter stort når ’overraskelsen’ dukkede op. Efterhånden blev pigerne markant hurtigere til at vælge (fra 70 til 15 sekunder), og de erhvervede kognitive evner var fastholdt 3 måneder efter forløbets afslutning.

Kilder:

Læs også:


Musikterapi og fysioterapi / bevægelse

Musikterapeuter arbejder ofte sammen med fysioterapeuter med det mål, at benytte opmærksomheden på musikken (musikterapeuten) til at afhjælpe ubehag ved eller frygt for den nødvendige fysiske træning (fysioterapeuten).
Kilde: Elefant, C., & Lotan, M. (2004). Rett syndrome: dual intervention–music and physical therapy. Nordic Journal of Music Therapy, 13(2), 172-182.