Nyhed

Esport i undervisningen kan hjælpe unge med autisme, men underviserne møder skepsis blandt kollegaer

Lagt online: 02.12.2022

Mange undervisere har gode erfaringer med at inddrage pædagogiske esportsaktiviteter, når de underviser udsatte unge med autisme. Men der findes ingen systematisk viden om, hvad spil kan bidrage med for denne gruppe unge. Det skal et forskningssamarbejde på Aalborg Universitet nu undersøge og dokumentere.

Nyhed

Lagt online: 02.12.2022

Af Susanne Togeby

Professor Thorkild Hanghøj

Antallet af børn og unge med autismediagnoser er stærkt stigende i Danmark. En del af disse unge - de mest udsatte - kan have svært ved at gennemføre en uddannelse. Erfaringer viser, at pædagogiske aktiviteter, der inddrager esport, kan give bonus. Thorkild Hanghøj, som er professor på Institut for Kommunikation og Psykologi, forklarer:

- Hvis du har en autismediagnose, er det svært at aflæse ansigtsudtryk og forstå de sociale koder, og det kan være svært at overskue sociale sammenhænge, hvor der er mange mennesker. De faste rammer, når man spiller, gør det nemmere for unge med autisme, at lære, hvordan man taler med hinanden. Spillene kræver, at de unge skal kunne samarbejde og koordinere med de andre på holdet, og det er typisk rigtig svært, når man har en autismediagnose. Spillet kan give en overskuelig ramme, hvor de kan træne disse kompetencer.

Gaming kan hjælpe udsatte unge til uddannelse og arbejde

Ifølge Thorkild Hanghøj er gaming en vigtig del af livet for mange unge med autisme, og gaminginteressen kan komme dem til gavn på flere planer. Han siger:

- Spilaktiviteterne kan bidrage til, at de unge opbygger færdigheder - det vi kalder mestringsstrategier eller livsstrategier. I et længere perspektiv kan det hjælpe de unge til et uddannelsesforløb eller til at komme ud i arbejdslivet.

Undervisere på ungdomsuddannelser tilrettelagt specielt for de unge med særlige behov har ifølge Thorkild Hanghøj gode erfaringer med at inddrage esportsaktiviteter i undervisningen f.eks. som valgfag, men der findes ingen systematisk viden om, hvad spilaktiviteterne kan bidrage med. Thorkild Hanghøj siger:

- På trods af at de udsatte unge har mange positive erfaringer med gaming, oplever underviserne også skepsis og undren blandt kollegaer og andre fagpersoner. Underviserne har brug for at få synliggjort og legitimeret værdien af at arbejde med esport som pædagogisk tilgang. De efterspørger især mere forskning og konkrete bud på undervisningsmaterialer.

Derfor skal et forskningssamarbejde nu dokumentere og kortlægge det, der foregår i esportsundervisningen og udvikle undervisningsmateriale, som skal stilles gratis til rådighed for undervisningen. Projektet er støttet af VELUX FONDEN og gennemføres i tæt samarbejde mellem forskere, unge med autisme, undervisere, pædagogiske esportskonsulenter, UU-vejledere og sagsbehandlere.

Projektet har fokus på den gruppe unge, som er ekstra udsat, og som har svært ved at gennemføre et uddannelsesforløb. Men resultaterne fra projektet kan også komme andre med autisme til gavn og i det hele taget børn med skoleværing, som også bliver flere og flere af i Danmark.

Om forskningsprojektet

• Projektets titel: Esport som læringsrum og brobygger for udsatte unge med autisme
  • Projektperiode: 1. januar 2023 – 31. december 2026
  • Projektet er støttet af VELUX FONDEN med 5.397.368 kr.
  • Projektpartnere: Professionshøjskolen Absalon
  • Praksispartnere: Sputnik STU, Fremtidslinjen STU, STU Anholtvej; Autismecenter Vestsjælland, Koordinerede Ungeindsatser, Esport Danmark, Oneway Esport, Københavns Kommune, Slagelse Kommune og Køge Kommune