AAU logo

Reklame og medieæstetik

Reklame og Medieæstetik

Det fælles omdrejningspunkt for sektionens arbejde er mediekommunikation set som tekstligt, æstetisk, persuasivt, narratologisk og historisk fænomen, og hvor spørgsmål om indhold, budskab, virkemidler og effekt spiller en afgørende rolle. En særlig interesse blandt sektionens medlemmer er kombinationen er kvalitative og kvantitative metoder i forbindelse med tekst- og receptionsanalyse. Sektionen undersøger følgende grundspørgsmål:

  • Hvad karakteriserer virkemidlerne i mediekommunikation, dvs. de forskellige mere specifikke dimensioner af udtryk, formater og stilarter?
  • Hvordan kan mediekommunikation påvirke modtagerens bevidsthed, og hvilke problemer og muligheder kan være forbundet med en sådan ambition?
  • Hvordan kan man begribe forholdet mellem flere indbyrdes samvirkende udtrykssystemer i multimodale medieprodukter?
  • Hvordan kan man i og på tværs af medier skabe betydninger, og hvilke æstetiske og kommunikative betingelser og muligheder gør sig gældende i den forbindelse?

 

Øvrige sektioner i Mærkk:
Reklame og medieæstetik:

Søg efter publikationer

Gå til AAU's forskningsportal VBN for at søge efter publikationer