AAU logo

Institut for Kommunikation og Psykologi

Oversigt over alle vidensgrupper og forskningscentre

Kommunikation, kultur og samfund

  • +

    CENTER FOR DIALOG OG ORGANISATION (CDO)

    Center for Dialog og Organisation (CDO) illustret ved hænder, der former et hus på en lysegrøn baggrund

    CDO beskæftiger sig med professionelle samtaler og innovative processer i organisationer. Samtalen ses som indgang til teoretisk og analytisk forståelse af mellemmenneskelige relationer og som et redskab til intervention og innovation i organisationer. Leder af CDO er Helle Alrø.

    Center for Dialog og Organisation

  • +

    Communication Dynamics (CODY)

    Communication Dynamics (CODY) skrevet med røde bogstaver på sort baggrund med grå kasser

    Gruppen Communications Dynamics samler forskere, der forholder sig kommunikations- og medieanalytisk til det nybrud, der er sket indenfor kommunikationsfeltet som resultat af nye medieteknologier og den digitale æra – det være sig æstetisk, politisk eller organisatorisk. Fælles er en dynamisk og dialogisk forståelse af kommunikation og medier. Leder af CODY er Gorm Larsen. 

    Communication Dynamics

  • +

    Klimakommunikation og Bæredygtighed

    Klimakommunikation og bæredygtighed illustreret ved en bi på en blomst

    Forskergruppen beskæftiger sig med centrale udfordringer og dilemmaer i bæredygtig digital forvaltning og omstilling til grøn energi. Omdrejningspunktet er balancering af tekniske, politiske og læringsmæssige aspekter af omstilling,  i såvel lokalt som globalt perspektiv.

    Klimakommunikation og Bæredygtighed

  • +

    Mattering: Centre for Discourse & Practice

    Mattering: Centre for Discourse & Practice illustreret ved papirstykker foldet om tørresnore

    Mattering udforsker diskursanalytiske og materielle tilgange til mediering og meningsdannelse i sociale praksisser. En central opgave for vidensgruppen er at udvikle metoder til at forstå, analysere, kritisere og påvirke praksisser inden for forskellige samfundsmæssige områder. Denne metodeudvikling vil ske i forbindelse med næranalyser af konkrete tekster, interaktioner og praksisser. Leder af Mattering er Pirkko Raudaskoski.

    Mattering: Centre for Discourse & Practice

  • +

    Sundhedskommunikation

    Sundhedskommunikation illustreret ved en kvinde, der spiser et æble

    Vidensgruppen arbejder med aktuelle sundhedskommunikative problemstillinger og temaer ud fra mediemæssige, interpersonelle, organisatoriske, informatiske, psykologiske og musikterapeutiske fagtraditioner. Leder af Sundhedskommunikation: Anders Horsbøl.

    Sundhedskommunikation

Psykologi, sundhed og terapi

  • +

    Center for Developmental & Applied Pscyhological Science (CeDAPS)

    Center for Developmental & Applied Pscyhological Science symboliseret ved en kløverblomst i græsmark

    CeDAPS forsker tværfagligt og evidensbaseret i almenpsykologi samt atypisk udvikling, psykisk sårbarhed med et livslangt perspektiv. Formålet med CeDAPS’ forskning er at fremme livskvalitet og modvirke marginalisering. Konstitueret leder af CeDAPS er Tia Hansen.

    Center for Developmental & Applied Pscyhological Science

     

  • +

    Center for Kulturpsykologi

    Centre for Cultural Psychology illustreret ved en række bøger om kulturpsykologi

    Center for kulturpsykologi har fokus på forskning i de forskellige dynamiske relationer, der eksisterer mellem kulturelle, sociale og naturlige sammenhænge og den menneskelige psykologi. Kulturpsykologien fokuserer derfor på den gensidige indvirkning mellem menneskelig psykologi og samfund. Kulturpsykologien undersøger dette ved at se på, hvordan kultur, kommunikation og psykologi er vævet ind i hinanden. Leder af Center for Kulturpsykologi: Jaan Valsiner. 

    Center for Kulturpsykologi

  • +

    Center for Kvalitative Studier (QS)

    Center for kvalitative studier illustreret ved farveblyanter på sort baggrund

    Vidensgruppen CQS er en del af Center for Kvalitative Studier. Medlemmerne af QS forsker og underviser inden for det humanvidenskabelige område. Særlige interesseområder er kvalitativ psykologi, pædagogisk psykologi, klinisk psykologi, almen psykologi og social- og personlighedspsykologi. Leder af QS er Svend Brinkmann.

    Center for Kvalitative Studier

  • +

    Centre for Cognitive Neuroscience (CCN)

    Centre for Cognitive Neuroscience (CCN) illustreret ved neuroner i hjernen

    CCN forsker eksperimentalt indenfor en række felter som perception og opmærksomhed, følelser, kropsbevidsthed, eksekutive funktioner, visuel hukommelse og bevidsthed. Forskningen er rettet mod både raske deltagere og patienter med forskellige neuropsykologiske lidelser. Leder af CNN er Thomas Alrik Sørensen.

    Centre for Cognitive Neuroscience

  • +

    Danish Institute of Humanities and Medicine (DIHM)

    Danish Institute of Humanities and Medicine illustreret ved et blad på en gul/lysegrøn baggrund

    Danish Institute of Humanities and Medicine  is a cross-faculty initiative spanning the Faculty of Humanities and the Faculty of Medicine at Aalborg University, Denmark. The two main drivers of scholarly and educational activities at the Institute are: translationality (incorporating a dynamic research-practice interface) and transdisciplinarity (involving sustained collaboration among contributory disciplines).

    DIHM

  • +

    Musikterapi

     Musikterapi illustreret ved to kvinder der spiller musik sammen, mens de har øjenkontakt

    Vidensgruppen i Musikterapi samler forskere der har fokus på terapeutisk anvendelse af musik med henblik på forebyggelse, behandling, genoptræning og undervisning. Endvidere varetages undervisning på den 5årige kandidatuddannelse i musikterapi, vejledning på Forskerprogrammet i Musikterapi, klinisk musikterapiudøvelse på Musikterapiklinikken på Aalborg Psykiatriske Sygehus, projektsamarbejde med offentlige institutioner og virksomheder, netværkssamarbejde med praktikere og aftagere samt en bred vidensformidling. Leder er Vidensgruppen er Stine Lindahl Jacobsen .

    Vidensgruppen i Musikterapi

Musik, æstetik, interaktion, oplevelse og design

  • +

    Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign (InDiMedia)

    InDiMedia logo 

    Genstanden for InDiMedias forskning er interaktive digitale medier. Tilgangsvinklen er brugercentreret. Dvs. at forskningen tager udgangspunkt i brugernes perspektiv på – eller oplevelser af - de nye medier og deres interaktion med medierne. Interaktive digitale medier omfatter produkter, services, oplevelser og læring på en bred vifte af medieplatforme, ex. Facebook, Smartphones, Spil og nye integrerede digitale enheder såsom smart watches. Leder af InDiMedia er Jens F. Jensen.

    Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign

  • +

    MaSK - Music and Sound Knowledge group

    Music and Sound Knowledge Group illustreret ved bilede af kvinde foran en computer med måleudstyr på hovedet

    MaSK kombinerer en teoretisk og praktisk tilgang til studiet og brugen af musik og lyd. Gruppens interesse for æstetikken i lydteknologi er præget af det populære, bl.a. populærmusik, filmindustrien og computerspil. Leder af MaSK er Mark Grimshaw.

    Music and Sound Knowledge group

  • +

    MÆRKK (Media Aesthetics & Experience Design: Communication, Culture & Cognition)

    MÆRKK (Media Aesthetics & Experience Design: Communication, Culture & Cognition) illustreret ved billede af neonreklamer

    MÆRKK er en vidensgruppe, og MÆRKKs medlemmer forsker og underviser i æstetik i relation til kommunikation, kultur og kognition med henblik på æstetikkens effekt, brug og mening. Leder af MÆRKK er Nicolai Jørgensgaard Graakjær.

    MÆRKK

  • +

    Research Laboratory for Art and Technology (RELATE)

    Research Laboratory for Art and Technology illustreret ved to personer (den ene i en hvid dragt) der agerer i et blåt rum

    RELATE er en tværfaglig vidensgruppe og forskningsplatform, der undersøger skæringspunkterne mellem kunstneriske færdigheder og akademisk problembaseret forskning inden for kunst og teknologi, herunder robotik, generativ kunst, lydkunst, performance, kuration, medie-, deltagerbaseret og urban kunst.

    Research Laboratory for Art and Technology

Kreativitet, læring og udvikling

  • +

    E-Learning Lab (eLL)

    E-Learning Lab (eLL) illustreret ved to piger sammen foran en computer

    Vidensgruppen eLL (e-Learning Lab) forsker og underviser i design og implementering af IKT-systemer, der skal understøtte læring og videndeling. Det sker på basis af praksisstudier og altid i samarbejde med slutbrugerne og øvrige aktører. Gruppen har fokus på at opnå forståelse for brugerpraksis. Leder af eLL er Marianne Lykke.

    E-Learning Lab

  • +

    Kommunikation, It og LæringsDesign (KILD)

     Kommunikation, It og LæringsDesign (KILD) illustreret ved knytnæve, der rammer efter et spørgsmålstegn som i et platformsspil

    KILD arbejder med at nytænke læreprocesser gennem it, hvor fokus er på it’s muligheder for at kvalificere og facilitere læring samt styrke kreativitet og innovation. KILD udgør sammen med forskere fra Institut for Læring og filosofi Forskningslab’et: It og LæringsDesign. Lab’et samler en række af landets førende forskere inden for it, læring og didaktik. Leder af ILD-K er Mie Buhl.

    Kommunikation, It og LæringsDesign

  • +

    Research Center: Visual Studies and Learning Design (ViLD)

    Sort/hvid billede af en konstruktion med stråler ud som en sol

    ViLD undersøgelser forskellige områder relateret til forskning og læring, herunder, men ikke begrænset til: Visuel læring, visuel design, visuel kommunikation, visuel forskningsmetodologi, visuel kunstundervisning, visuel kultur, augmented reality, virtual reality, sketching, animation og visual programmering.

    Research Center: Visual Studies and Learning Design

Teknologi, videnskab og filosofi

  • +

    Kaj Munk Forskningscentret

    Kaj Munk Forskningscentret illustreret ved billede af Kaj Munk ved sit skrivebord

    Kaj Munk Forskningscentret forsker i Kaj Munks forfatterskab og hans samtid og formidler viden herom via bøger, artikler, foredrag og seminarer. Centret har digitaliseret og annoteret Kaj Munks samlede dramatiske værker og samtlige tilgængelige prædikener. Forskere har mulighed for at blive en del af Det Virtuelle Forskerværksted for Kaj Munk Studier, som er en online platform til forskning og kommentering af Kaj Munks værker. Centret arbejder fortsat med digitaliseringen af Kaj Munks forfatterskab. Ledere af  Kaj Munk Forskningscentret: Søren Dosenrode og Peter Øhrstrøm.

    Kaj Munk Forskningscentret

  • +

    Naturlige og formelle sprog

    Vidensgruppen Naturlige og formelle sprog illustreret ved et træ med forgreninger

    Vidensgruppens formål er at udforske en række aspekter vedrørende sprog og kommunikation i udvalgte sammenhænge – ofte med inddragelse af formalisering og forskellige former for computermediering og digitalisering. Centralt i arbejdet står interesserne for sproglæring, kategorisering, meningsdannelse, formalisering, filosofisk logik, argumentationsteori samt computerstøttede studier af tekstcorpora. Leder af naturlige og formelle sprog er Peter Øhrstrøm.

     

    Vidensgruppen Naturlige og formelle sprog

  • +

    Science, policy and Information Studies (SPIS)

    The knowledge Group Science, policy and Information Studies illustreret ved farvede bogstaver på sort baggrund

    The objective of the knowledge Group is to develop knowledge about scholarship and informational dynamics in all their forms and configurations. The knowledge group combines studies of academic and societal networks of humanities scholarship and beyond with research on intelligent access, prediction, analytics and ethics of information in the face of large amounts of data. Head of SPIS: Birger Larsen.

    The knowledge Group Science, policy and Information Studies

  • +

    The Humanomics Research Centre

    The Humanomics Research Centre logo

    The Humanomics Research Centre is a meta-research unit focused on studying the academic and societal networks of humanities scholarship and beyond. 

    The Humanomics Research Centre

Institut for Kommunikation og Psykologi