MÆRKKs historie – 1991-2016

Forskergruppen MÆRKK ved Institut for Kommunikation ved Aalborg Universitet kunne i 2016 fejre 25-års jubilæum. Her følger en kort fremstilling af MÆRKKs historie.

MÆRKKs oprindelige og nye logo

Fremstillingen i det følgende er baseret på bl.a. de referater, der er blevet udarbejdet ved hvert eneste møde fra år 2000, samt på skribentens personlige viden samt egne oplevelser og erfaringer fra deltagelse i videngruppens møder og aktiviteter fra år 2000.

Fremstillingen henvender sig til fagligt interesserede læsere af MÆRKKs hjemmeside – ikke mindst studerende – samt til fagkolleger, ledere og administratorer på AAU og andre institutioner på samme niveau.

Fremstillingens karakter af oversigt medfører, at detaljeringsgraden er holdt lavt. Angivelser af eksakte datoer, angivelse af egennavne er i vidt omfang fravalgt, undtaget ved anførsel af bogudgivelser og centrale initiativer. I fokus står bevægelser og ændringer i vidensgruppens erkendelsesmæssige og faglige udvikling, der afspejler den dynamik, der er forskningsmæssigt interessant og relevant og som peger frem mod det stade, vidensgruppen aktuelt befinder sig på.

I fremstillingen opereres med en struktur baseret på ’epoker’ i vidensgruppens liv. Der opereres med følgende epoker:

Oversigt over medlemmer og associerede medlemmer i MÆRKK 1991 - 2016: